Hovslagarkursens äventyr

Jag har alltså idag varit på en hovslagar grundkurs i Harju, nära ryska gränsen. Jag for dit redan på fredag kvällen med buss och resan räckte närmare 3 timmar.

Jag hade ingen aning om vart jag skulle och när busskusken lämnade av mig i Ravijoki som jag bett om visste jag knappt vart jag skulle gå. Det var så "in the middle of nowhere". Det var dimma så man såg nästan ingenting vilket inte precis underlätta att hitta fram. Oj vad jag kände mig som en turist där jag gick med min kappsäck och inte hade någon aning om vart jag skulle! :)

Jag kom trots allt fram tillslut, men vart skulle jag sova? Jag hade sagt att jag behöver ett rum eftersom jag kommer redan på fredagen, men jag såg inte något liv någonstans. Jag hitta en byggnad där det stod att där fanns studiebostäder. På dörren fanns också en lapp med ett telefonnummer till dejouren så jag ringde dit.

De hade blivit snurr på tråden så det hade inte kommit fram att jag skulle behöva ett rum. Gubben i andra ändan av telefonen verka inte så glad då han kl. 20 på en fredag kväll måste komma från bastun och ge mig ett rum. Till slut fick jag då alltså en rum och allt var frid och fröjd och på morgonen var jag pigg och kry efter en 10 timmars nattsömn.

Jag tog några bilder med min telefon så ni får se hur mitt rum såg ut (dålig kvalité igen)

       

Jag hade förväntat mig en hel del teori under dagens kurs som räckte 8 timmar, men till min glädje börja vi direkt med att sko i praktiken.

Vi blev delade i grupper på tre och varje grupp fick en egen häst. Sen var det bara att dra loss skorna, verka och slå tillbaka skon. Det ser så lätt ut när hovslagarna gör det men jag kan lova er att det inte är så lätt som det ser ut. Det krävs en hel del teknik och kraft.

Efter 8 timmar hade jag så gott som skott en hel häst. Förstås med en hel del hjälp men efter varje sko så blev man klokare. Jag kan inte säga att jag kan sko ännu, men vid behov kan jag slå fast en tapp sko. Jag vill inte börja fila och slipa på egen hand men så mycket självsäkerhet fick jag att jag nog vågar slå fast skor som är i bra skick. Dessutom kan jag ta loss skorna vid behov.

Kursen var absolut värd det lilla äventyret. Dessutom lärde jag känna en massa trevliga människor! :)

//Anna 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Fin blogg du har! <3

2012-05-15 @ 21:39:11
URL: http://jedressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0