Spannkörning!

Som jag eventuellt nämnt tidigare så är jag tävlingsskötare till en spannkörningshäst som tävlar på internationell nivå. Jag tänkt att jag idag kunde berätta lite mera om det :)

Spannkörning är en relativt liten gren i Finland gemfört med vad den är i flera andra länder. Det är en av orsakerna till varför man inte klarar sig långt genom att endast tävla i Finland, utan vi måste åka land och rike runt på tävlingar.

För dem som inte visste så består spannkörning av tre olika del moment:

-Dressyren, som motsvara den dressyren man rider bara man kör istället. Förstås kan man inte göra lika avancerade grejer med vagnen, men i de svårare klasserna ingår volter som körs med en hand, ryggning, galopp osv.

-Maraton, som är den fartfyllda delen då de kör runt i terräng och skall utföra olika banor så snabbt som möjligt. Till maratonen hör också en skrittdel där hästen inte får trava, men måste skritta raskt.

-Precisions körning, då man kör mellan två koner med var sin boll på som inte får falla. Man skall utföra banan med så lite fel poäng som möjligt inom maximitiden.

Min uppgift som groom, förutom att göra hästen fin (fläta, putsa alla grejer osv.) är att åka med i vagnen och se fin ut under dressyren och precisionskörningen. Inte så krävande precis, men det hör till att man skall sitta där. Man fungerar som kuskens hjälpreda ifall någonting skulle hända. Till maratonen har kusken en annan groom eftersom det krävs mera styrka och kroppsvikt till det eftersom groomens uppgift är att balansera upp vagnen.

Vårens/sommarens tävlingskalender är lite öppen ännu. Det som är säkert är att vi kommer att åka och tävla till Österrike. I samband med det blir det troligen Holland. I maj åker vi troligen till Danmark en sväng. I september gäller det eftersom då packar vi in hästarna i bilen och åker iväg till PORTUGAL och VM. Det skall bli så bäst. Om vi får sponsorer kan det hända vi flyger hästarna dit, spännande spännande. Men före det skall jag ha en toppen sommar med tävlingar med Affu och körtävlingar med Nelson.

Inom de närmaste dagarna tänkt jag dela med mig om hur det går till på tävlingar utomland. Tills det får ni se några bilder:

Tävlingsplatsen i Danmark, 2010

Utsikten i Österrike är helt underbar!

 Vi värmer upp inför dressyren

//Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0