Melissa berättar om tävlingsdagen

Heissan! Jag ber såå mycket om förlåtelse att jag inte har skrivit på länge. Det har varit så stressigt och själv har jag varit jätte trött. Men nu börjar energin växa så tänkte att jag skriver idag:D
Anna skrev ju redan om att vi vaknade 10 före 5 på morgonen -_-. Men underligt snabbt blev man pigg.
Duffes ägare flätade honom och jag började packa med hö, mat, täcken osv. Underligt nog så kom vi ihåg att ta med allt:)
Lastningen tog 1,5 h för Affu och 10 min för Duffe.
Sedan åkte vi iväg. Somtur hade vi boka just den tiden för lastning så vi var passligt i tid på tävlingsplatsen. Kanske en halv timme extra skulle ha hjälpt lite för nu när vi kom fram så var de bara och betala, sätta på utrustningen och börja rida. Skulle ha varit roligt att få en liten andningspaus men nog gick det såhär också:D
Uppvärmningen gick helt okej. Duffe var väldigt spänd och nervös i början och tittade på blommor och domarbordet och sånt men han lugna ner sej ganska snabbt efter att vi travat lugnt och fint runt banan. Red igenom rörelserna så snabbt jag kunde. Mest blev jag och rida framdelsvändningar, sänkelvikning och ökningarna.  Förvrängd galopp tränade jag bara 1 gång igenom i båda varven för dom gick så bra redan på första gången.
Själva banan gick helt okej. Ökningarna, Förvrängda galoppen och sänkelvikningarna blev dom bästa delarna. Fasten dom inte var alla helt perfekta så tycker jag ändå att det var det bästa vi gjort på en dressyrbana någonsin på tävling. Framdelsvändningarna blev inte så bra på banan, det blev liksom inte ordenligt gjort utan lite slarvigt vände han om sej bara. Annars lyssna han ganska bra men var otroligt spänd och i slutet så börja han vifta lite med huvudet vilket är jätte störande. Men största delen av banan var han i riktigt okej form.
Vi fick 57,6% som förde oss till en tredje plats. Resulatet blev bättre än jag trodde. För att vi inte har tävlat så mycket så kräver jag inte så mycket av oss ännu så 57,6 % tycker jag själv är riktigt bra för oss:D Klassen vi red var ju Lätt A.
Tyvärr blev det inga bilder från banan för det var dålig kvalitet på bilderna när tävlingarna var  i managen.
Här är ändå ett fotografi då duffe står i boxen på tävlingsplaten. Han fick stå i en box som ett sto Hulda annars bor i. hehe...:) Jag kallade honom Hulda resten av dagen.
Lastnigen hemåt tog 2 timmar för Åsnan Duffe inte ville gå in och om man tog lina till hjälp så stegra han sej och typiskt lyckades söndra tränset....
Han har ALDRIG gjort såhär. Duffe är den som far in på 5-10 min och är jätte snäll. Om han inte gått själv så har han med lite lätt tryck med linan gått själv in. Ush vad man blev Arg, Lessen och Sur.
Kanske han testa om man påriktigt måst gå in i trailern om man inte vill?
Tillslut slapp vi tryggt hem och alla var nöjda men MYCKET trötta.
Dagen var tung men lärorik. Nu måste man då börja träna mera på att lasta.
Nu på söndag har vi tävlingar igen men på stallet där Duffe och Affu bor. Samma bana blir det som i lördags vilket är ganska skönt:D Nästa ridning blir på torsdag.
//Melissa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0