Groom!

Jag lovade att jag skulle berätta vad det går ut på när jag är groom på spannkörningstävlingar.

Då vi tävlar utomlands så räcker ju själva resan till tävlingsplatsen många dagar, beroende på vart vi är på väg. Vi har hästbilar där hästarna åker. Ofta så gäller det också att åka båt. Beroende på hurdan tidtabell jag har så åker jag med när de kör eller så flyger jag efteråt.

En vanlig tävlingsdag kan se ut t.ex. såhär:

kl. 6.45 ringer väckarklockan och jag går och matar, ryktar och mockar.

kl. 8.00 äter jag själv morgonmål

Efter morgonmålet far jag ut och skritta med Nelson ca. 20 min eftersom de inte slipper ut i hagen. Efter det börjar jag ofta fläta.

Någon gång under förmiddagen blir Nelson körd eller longerad, lite beroende på när det är start.

En tävlingshäst kan inte ha så exakta mattider eftersom man måste se till att den inte äter just före eller strax efter start. Men om det bara är möjligt så skall man förstås ge på exakta tider. Under maraton dagen t.ex. skall dom helst inte äta 4 tim före start, nelson får endast lite linfrögröt 2 timmar före.

kl. 14 får Nelson dagsmaten

På eftermiddagen brukar jag ofta putsa alla grejer

Om det är möjligt så skall jag och mata Nelson gräs 1/2 tim under eftermiddagen. Dessutom skall den slippa ut och gå ca. 1/2 tim, antingen för hand eller från ryggen.

kl.20 får Nelson kvällsmat, jag sätter på nattbindlarna och mockar.

Det var bara ett exempel. Dagarna varierar massor, helt beroende på när starten är, i mellan kan det hända att jag måste stiga upp redan 5.30 ifall man startar i början!

Stallena är oftast tillfälliga stall, som oftast ser ut ungefär såhär (bilderna är från Danmark):





Det är tungt, med långa dagar och mycket att putsa och hålla reda på men det är nog värt det. Man får träffa en massa olika människor, se en massa fina platser och se otroligt fina hästar. Dessutom märker man hur olika hästkulturerna är i olika länder!

Här är en bild på stallet i Ungern, och som ni ser så har ungrarna så gott som bara skimmlar...



Fråga vad ni vill, om ni vill?! :)

//Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0