Dagens övning!

Då var alltså dagens dressyrpass avklarat och vi båda klara oss någolunda, hoppeligen behövde Kimmo inte skämma ögonen ur sig :)

Eftersom det var ganska kallt (ca. -13) så satsade vi mera på övningar som krävde styrka i bakbenen och smidighet istället för uthållighet som gör hästarna andfådda.

Dagens uppgift gick ut på att vi arbeta på en stor mittcirkel i princip hela timmen. Där öva vi först på att få hästarna lyhörda för sitsen genom att reglera steglängden endast genom sitsen och inte alls använda händerna, vilket man lätt gör. Efter det börja vi arbeta dom i samlad skritt. Vi skulle i samlad skritt gå öppna på voltspåret och därifrån lyfta samlad galopp, några steg galopp och sedan skritt. Så höll vi på nästan hela timmen. Detta kräver mycket styrka i bakbenen, och är en otroligt bra övning om man vill förbättra hästens galopp. Perfekt alltså för mig och Affu som imellan har haft lite problem med galopperna. Nu fick vi båda hästarna att höja ryggen och arbeta rätt, även fast det imellan kom lite protester från hästarnas håll eftersom de påriktigt måste göra någonting. 

Nu skall jag och sova så att jag är utvilad inför morgondagens hopplektion. Skall även försöka få in några bilder i morgon, gonatt!

(föresten JAG HADE MIN SISTA ORDENTLIGA SKOLDAG IDAG, avundsjuka?? ;) )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0