Fysioterapi/massage?

Då Affu kom till mig hade jag en häst fysioterapeut och kollade på honom eftersom jag vet att Affu varit med om ett och annat i sin barndom (t.ex. blivit och hänga på ett staket). Hon kollade i genom honom och hittade ingenting extra förutom att bogarna var styva, troligen för att sadeln inte riktigt satt som den skulle. Vi fick jumpa rörelser som vi borde göra före och efter ridningen, men jag kan erkänna att jag varit lite lat. I början gjorde jag dem alltid men med tiden har det bara blivit några gånger i veckan. Hans bogar är ändå mer fria nu tack vare vår nya dressyr sadel och bra träning.

Nu har jag märkt att Affus höger bakben har blivit svagare. Det märks bl.a. i ryggningarna, skänkelvikningarna och genom att han i mellan "tappar" sina bakben. Affu har en hel del gallor på benen men det har han alltid haft och man känner inte någon värme i dem. Jag misstänker att svagheten kan komma från ryggen och därför skall vår fysioterapeut Selma komma och kolla på Affu igen så fort hon hinner ( är nämligen mammaledig men lova att försöka hitta en ledig stund att komma). 

Nu undrar jag vad ni har för åsikter om olika alternativa behandlingar. Tycker ni det är värt att sätta ner en massa pengar på fysioterapeuter och massörer till hästar?

Min åsikt är att det är värt det! Affu har svarat mycket positivt på behandlingarna. Dessutom är det ett yrke jag själv har funderat på. Därför sökte jag nu till fysioterapi-linjen och hoppas därifrån kunna utbilda mig till en häst fysioterapeut någon gång framöver!

//Anna 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0